گروه آموزشی ایران

آموزش های تخصصی رایانه و اینترنت

گروه آموزشی ایران

آموزش های تخصصی رایانه و اینترنت

آموزش تغییر پسوند فایلها در ویندوز

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۴۱ ب.ظ | علی جمشیدی | ۰ نظر


نکته: تغییر پسوند فایل تنها باید زمانی انجام شود که نسبت به درست بودن این عمل اطمینان دارید. زمانیکه اقدام به تغییر پسوند فایل می کنید احتمالا یکی از سه حالت زیر رخ خواهد داد:
1- هیچ تغییری در نحوه برخورد کامپیوتر با فایل ایجاد نمی شود.
2- برخی از برنامه ها برای شناسایی و کار با فایل فعال خواهند شد و ممکن است برنامه های دیگر حتی قادر به شناسایی فایلهای تغییر یافته نباشند.
3- تغییر پسوند فایل هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت و فایل حتی دیگر به خوبی باز هم نمی شود.

 

روش کار :
اولین کاری که باید انجام شود آن است که پنجره Windows Explorer و یا My Computer را باز کرده و وارد فولدر حاوی فایلی که قصد تغییر پسوند آن را دارید بشوید. ما در اینجا قصد تغییر نام فایلی به اسم "MyDocument.rtf" را به فایلی به نام "MyDocument.txt" داریم (شکل زیر را ببینید).


آموزش تغییر پسوند فایل


همانطور که می بینید به نظر میرسد که فایل هیچ پسوندی ندارد در حالیکه ما می دانیم نام دقیق این فایل "MyDocument.rtf" است. علت این امر آنست که ویندوز به طور پیش فرض به نحوی تنظیم شده است که پسوند فایلها را پنهان سازد. پس برای به نمایش در آوردن پسوندها از طریق منوی Organize گزینه Folder and Search Options را فعال کرده، وارد نوار View شده و تیک گزینه "Hide extensions for known file types" را بر دارید (در ویندوز XP این عمل از طریق منوی Tools و گزینه "Folder Options" قابل انجام است)


آموزش تغییر پسوند فایل


حال بر دکمه OK یا Apply کلیک کنید. اکنون باید بتوانید پسوند فایل را ببینید:


آموزش تغییر پسوند فایل


روی نام فایل راست کلیک کرده و گزینه Rename را انتخاب کنید (و یا پس از انتخاب فایل، بر روی نام فایل برای یک ثانیه کلیک کنید). در محل نام فایل، پسوند جدید فایل را تایپ کنید:


آموزش تغییر پسوند فایل


بعد از وارد کردن پسوند جدید کلید Enter را بفشارید. در این صورت ممکن است ویندوز به شما هشدار دهد که ممکن است فایل تغییر یافته دیگر به خوبی کار نکند. اما مشکلی نیست و حتی اگر فایل از کار صحیح خود باز ایستاد می توانید پسوند آنرا به حالت قبل برگردانید (مطمئن شوید که پسوند قبلی را فراموش نکرده اید)


حتی ممکن است پیام دیگری دریافت کنید که می گوید فایل فقط خواندنی "Read-Only" است (امکان تغییر آن نیست). در این شرایط یا به پرسشی که کامپیوتر در خصوص غیر فعال کردن مشخصه Read-Only از شما می پرسد پاسخ Yes بدهید و یا بر فایل مذکور راست کلیک کرده و از طریق منوی Properties گزینه Read-only را غیر فعال کنید.


اگر اجازه تغییر پسوند فایل را ندارید شاید لازم باشد که به عنوان Admin سیستم لاگین کنید. یک راه جالب دیگر آنست که از فایل یک کپی بگیرید، کپی را تغییر نام دهید و سپس فایل اصلی را پاک کنید.


تذکر مهم: ویندوز نسبت به استفاده از حروف کوچک یا بزرگ برای پسوند فایلها حساس نیست. مثلا RTF. درست همانند rtf. در نظر گرفته می شود. اما سایر سیستم عاملها ممکن است به استفاده از حروف کوچک یا بزرگ حساس باشند و با فایلهای "MyDocument.RTF" و "MyDocument.rtf" به شکل دو فایل متفاوت برخورد کنند. پس توصیه می شود برای آنکه فایلهای شما با هر سیستم عاملی تطبیق پذیری داشته باشند، همیشه از حروف کوچک در پسوند فایل ها استفاده کنید.

این مسئله به خصوص زمانی که قصد استفاده از فایلها در اینترنت را دارید امری اساسی است. لذا توصیه می شود که به استفاده از حروف تماما کوچک برای پسوند فایلها عادت کنید.



منبع:سرزمین دانلود

  • علی جمشیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی